marketingsupply.nl

3 tips voor de perfecte live chat op je website

Live chat

Als online ondernemer heb je tegenwoordig veel concurrentie. Fysieke winkels gaan dicht. Ze gaan failliet omdat online bestellen makkelijker en overzichtelijker is geworden. Consumenten willen gemak en geen poespas. Hoe belangrijk is het wel niet dat je een mooi uitziende, werkende website hebt, waarbij iedereen alles makkelijk kan vinden? Een live chat kan ervoor zorgen dat je conversie vergroot wordt. In deze blog zet ik 3 tips uiteen.

Tip 1: live chat maakt makkelijker

Nog niet iedere online ondernemer heeft een live chat in zijn website geïmplementeerd. Contactformulieren of -gegevens zijn veel vaker voorkomende methoden om een vraag te stellen. Toch zien we dat mensen tegenwoordig steeds minder geduld hebben. Als ze een vraag hebben, en ze moeten een e-mail sturen (of zelfs bellen, au…), hebben ze allang hetzelfde product gevonden bij de concurrent. Het is dus heel belangrijk om (potentiële) klanten direct te woord te kunnen staan. Een live chat maakt dit mogelijk.

Tip 2: maak live chat niet irritant

Hoe vaak zie je wel niet een schermpje rechtsonderin je scherm oppoppen met een live chat die zegt: ‘Hallo, leuk dat je er bent. Heb je vragen? Stel ze hier.’ Je bent helemaal afgeleid, weet niet meer waar je mee bezig was op de website, en je aandacht is helemaal gefocust op het irritante schermpje. Het lijkt wel alsof je een vraag moet stellen. Pop-ups zijn erg irritant, en leiden af. Zorg er dus voor dat je live chat makkelijk te vinden (bijvoorbeeld bij het Contact-tabblad), maar het niet afleidt van waar de site echt om draait. Mensen het laten bekijken, en hopelijk laten kopen.

Tip 3: altijd bereikbaar op de live chat

Nog een irritatiepuntje. Je bent op de website, hebt de live chat gevonden. Er staat: ‘Er zijn op dit moment geen medewerkers beschikbaar. Probeer het later nog eens, of bel.’ Ik wil helemaal niet wachten! Ik wil helemaal niet bellen! is wat je dan denkt. Zorg er dus voor dat er altijd iemand beschikbaar is bij de chat. Zo kan er altijd geantwoord worden, en heb je blijere klanten. Merk je dat de chat altijd bezet is? Mooi! Dat betekent dat veel mensen veel vragen hebben. Veel vragen betekent vaak een grotere interesse. Live chat kan een indicatie geven van hoe groot je bedrijf is (of wordt).

Een laatste extra tip dus: zodra je merkt dat je het te druk krijgt op je chat, neem dan extra mensen aan die het klantcontact kunnen verzorgen. Uiteindelijk haal je alles eruit! Veel succes ermee, laat je me weten hoe het is in de comments? 🙂

Mobiele versie afsluiten